Als je de volgende keer weer een smaakvolle Chiquita banaan koopt, gooi dan zeker niet meteen de schil weg! Chiquita en Shazam komen namelijk met een hele bijzondere samenwerking. Deze ‘duurzame’ sticker is daar het resultaat van. Wat er nu zo bijzonder aan deze sticker is en wat er nou zo duurzaam aan is? Ik heb het voor je uitgezocht en getest met mijn mobieltje.

Duurzame bananenproductie

Ik ben de laatste jaren steeds bewuster van hetgeen wat ik eet. Zo kijk ik geregeld of een product op een ‘milieubewuste’ manier is geproduceerd. Daarom kies ik voor ‘Chiquita’ bananen als ik fruit haal in de supermarkt. Chiquita strijdt namelijk al jarenlang voor een duurzamere bananenproductie. Zo heeft het welbekende bananenbedrijf het waterverbruik de afgelopen jaren met 80% verlaagd.
Daarnaast zorgt Chiquita ervoor dat het afvalwater schoon wordt gehouden en dat er geen stukjes fruit in rivieren terechtkomen.

Niet alleen ‘de productie’ spreekt mij aan, maar ook hetgeen wat er achter schuilt; de werkplekken. Chiquita doet er namelijk alles aan om een werkomgeving te creëren waar geen intimidatie, geweld en discriminatie voorkomt. Dit is toch iets wat wel eens voorkomt bij andere bedrijven helaas.

Chiquita en Shazam gaan voor duurzaamheid met innovatieve sticker

Zonde om bananen weg te gooien

Vervuiling en voedselverspilling gebeurt ook dichterbij huis; zo wordt geschat dat er jaarlijks twee miljoen ton aan voedsel wordt verspild in Nederland. Gelukkig is Chiquita hier actief mee bezig! Zo gooien zij geen bananen weg. Wat ze ermee doen? Recyclen! De afgekeurde bananen zijn namelijk onder meer geschikt voor het maken van:

  • bananenmeel
  • bananenpuree
  • biogas
  • kunstmest

Wist jij dat bananen zo veelzijdig konden zijn? Ik eigenlijk nog helemaal niet. Ook de planten hebben toekomstplannen; de bladeren worden gebruikt als beschermlaag tegen onkruid op de plantages!

Chiquita en Shazam gaan voor duurzaamheid met innovatieve sticker

 

Een kijkje achter de schermen met de nieuwe sticker
Maar wat heeft dit alles nou met Shazam en stickers te maken? Nou, dat zit dus zo:

Chiquita en Shazam hebben samen een sticker ontworpen. Niet zomaar een leuk ontwerp, maar een met een bijzondere functie. Op de blauwe sticker vind je namelijk een Shazam-code, die je na het scannen meeneemt achter de ‘schermen’ van jouw banaan. Je komt via de sticker in een Virtual Reality avontuur terecht, die je in vijf verschillende video’s meeneemt door Chiquita’s (duurzame) bananenteelt.

Op reis naar de oorsprong van de Chiquita banaan bij AH XL

Wat ook gaaf is, is dat deze week (20 t/m 26 augustus) in 36 Albert Heijn XL-winkels een VR booth van Chiquita staat. Jij kan met een VR-bril op reis gaan naar de oorsprong van je banaan. Zo kun je dus letterlijk zien hoe de banaan die jij straks lekker gaat oppeuzelen op een duurzame manier in de winkel terecht is gekomen.

Meer weten over het verhaal achter de blauwe sticker? Scan de Shazam-code op de blauwe stickers met je mobiel, ga op virtuele tour door Chiquita’s bananenteelt en leer meer over wat zij doen op het gebied van onderwijs, milieu, mensen,kwaliteit en plantages!

Chiquita en Shazam gaan voor duurzaamheid met innovatieve sticker